-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:32116 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

آيا سحر و طلسم و دعاي خير يا شر تأثير دارند؟ اين كه ميگويند جن و شيطان را بر آدم مسخّر ميكنند، درست است؟ چگونه ميتوان از آنها دفع شر نمود؟

بعضي گمان ميكنند طلسم و سحر جز خرافات هستند و وجود خارجي ندارند. اين در حالي از ميان فرقههاي مسلمان تنها معتزله سحرا را داراي حقيقت نميدانند و آن را سراسر تخيل محض ميشمارند، زيرا معتقدند كه اگر براي سحر حقيقت قائل شويم، به نوعي در كار معجزه خلل وارد شده و زباني به كفر گشودهايم. اما جمهور مفسران با استناد به ظواهر قرآن آن را امري حقيقي ميدانند و بين معجزه و سحر تفاوت قائل ميشوند، دانشنامه قرآن كريم، بهاءالدين خرمشاهي، ج 2، ذيل عنوان سحر نيز ر. ك به: تفسير نمونه، ج 1، ص 367 به بعد.

است كه كلمه سحر بيش از پنجاه بار در معاني گوناگون و دانش (دانش، دروغ چشم بندي، جادوي مؤثر، ديوانگي، رويگرداني از حق) در قرآن كريم به كار رفته كه يكي از معاني آن سحر مؤثري است كه آيه 102 بقره آن را تأييد ميكند: واتّبعوا ما تتلوا الشياطين علي ملك سليمان و ما كفر سليمان ولكن الشياطين كفروا. يعلّمون الناس السحر و ما اُنزل علي الملكين ببابل هاروت و ماروت و ما يعلّمان من أحد حتي يقولا انما نحن فتنة فلا تكفر فيتعلمون منهما ما يفرّقون به بين المرء و زوجه و ما هم بضارّين به من أحد الا باذن الله و يتعلمون ما يضرهم و لا ينفعهم... در اين آيه تصريح شده كه مردم از شياطين سحر ميآموختند و يكي از موارد سحر چيزهايي بود كه ميان زن و شوهر جدايي ميانداخت. با اين بيان معلوم ميشود كه در تأثير سحر و طلسمات نميتوان شك كرد.

اما اين بدان معنا نيست كه هركس كتابي قديمي در دست گرفت و ريش بلند و عباي درشت و كلاهي بر سر گذاشت و چيزي روي كاغذ نوشته، ميتواند سحر كند يا طلسمي كارآمد بنويسد. چنان كه از قرآن برميآيد. سحر و جادو معجزه نيست، بلكه يك نوع علم است كه همه ميتوانند فرا بگيرند و مخصوص دانشمندان يا طبقه خاصي نيست وگرنه تعبير ناس در آيه نميآيد، به شرط اين كه اين علم از فرد آگاه فراگرفته شود.

نوعي ديگر از سحر، سحر تخييلي است، به اين معنا كه ساحر با تصرف در قوه بينايي يا شنوايي چيزهايي را در نظر آنان جلوه ميدهد. مثلاً ريسمان را به شكل مار جلوه ميدهد؛ كاري كه جادوگران فرعون در برابر حضرت موسي (ع) انجام دادند.

در مناطق مختلف كشور عدهاي از اين راه به كسب درآمد ميپردازند و مردم سادهدل آنها را باور ميكنند، در حالي كه نويسنده سحر و طلسم و جادو، اولين و ابتداييترين آگاهي را درباره نگارش اين چيزها نداشته و مثلاً با خودكار معمولي به نوشتن جادو پرداخته است.

در مورد قسمت دوم نامه شما كه به تحضير و تسخير جن اشاره دارد، بايد بگوييم اصل مسئله قابل ترديد نيست و اين هم در زمره علوم غريبه است، ولي باز در مورد اين كه چه كسي اين توانايي و آگاهي را دارد، بايد شك كرد.

در مورد نحوه رهايي از شرّ آنها سؤال كردهايد. اتفاقاً در ادعيه ما بخشي با نام عوذات وجود دارد. عوذات به معناي پناهگاهها يا به تعبيري طلسمات خير است كه انسان را از آفاق و بليات دور نگه ميدارد. عوذات دفع حيوانات وحشي يا سمي مثل شير و مار و عقرب و...، تعويذات مربوط به دفع شر شياطين و شرّ چشم زخم و دفع حسود و دشمن، عوذات مربوط به دُزد يا براي حفظ مال يا گم نشدن آن و... مقداري از اين ادعيه در كتاب شريف مفاتيح الجنان آمده است كه ميتوانيد به آنها رجوع كنيد.

اگر قصد و اميد به تأثير خوانده شود، به خواست خداوند ميتوانند مؤثر واقع شوند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.